Voorbrugstraat 5, 5066 AE Moergestel (Oisterwijk) | 06 - 20540800

mindfulness voor Organisaties

Uit jarenlang wetenschappelijk onderzoek en praktijk blijkt dat Mindfulness training (aandachtgerichte training) positieve effecten heeft op omgaan met werkstress, het immuunsysteem, bloeddruk, creativiteit en onderlinge werkverhoudingen tussen collega's en binnen teams. Door mindfulness te beoefenen vinden er fysiek positieve veranderingen in de hersenen plaats waardoor mensen beter gebruik kunnen maken van hun eigen (mentale)capaciteiten en beter bestand zijn tegen werkstress. Daarnaast vermindert het piekeren, bevordert het de concentratie en maken van keuzes en ook juist nu zo belangrijk; het vergroot het werkgeluk!

Medewerkers die mindfulness beoefenen herkennen op tijd hun eigen spanningssignalen en kunnen tijdig en op een adequate manier hun grenzen aangeven, waardoor werkstress- en burn-outverschijnselen minder voorkomen. Door optimalisatie van zelfzorg en zelfredzaamheid wordt kort- en langdurig verzuim gereduceerd of voorkomen. Daarnaast zorgt de toename van mentale gezondheid ervoor dat mensen duurzaam goed kunnen blijven functioneren, dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen en dat ze dingen in een gezond perspectief blijven zien.

Er is bijna geen betere teambuilding te bedenken dan een training zoals Mindfulness waarbij openheid, niet oordelen, goed leren luisteren naar elkaar en leren omgaan met stress, lastige situaties en meer werkplezier beleven, samenkomen. Verdiepingstrajecten na de mindfulnesstraining zijn mogelijk.

Verdiepingstrajecten (rondom thema's binnen het organisatie of team) na afloop van de 6 weekse trainig (4 x per jaar een bijeenkomst) zijn ook mogelijk.



Inhoud training

Inhoud Mindfulnesstraining voor organisaties : 6 x 75 tot 90 minuten training in groepen tot 12 personen, incompany of op gekozen locatie (in overleg) in een periode van zes weken. De training is gebaseerd op Workplace Mindfulness Training van het Oxford Mindfulness Centre (Oxford University); een bewezen effectieve hands-on methode om mindfulness praktisch op het werk toe te passen. Thuis oefenen (oefeningen doen en verdieping aan de hand van lezen van een praktisch boek) maakt onderdeel uit van de training!

Door middel van theorie en uitleg (gebaseerd op moderne psychologie en wetenschap), verschillende praktische mindfulness oefeningen, reflectie en het stellen van vragen worden medewerkers bewust van wat mindfulness voor hen zou kunnen betekenen op het werk, in prive-situaties en binnen het team en kunnen ze het dagelijks toepassen.

Nu ook de Mindfulness training online (max 12 deelnemers)- progamma is identiek.

Thema's:

Week 1: Aandacht focussen

Week 2: Effect brein op lichaam

Week 3: Het is hoe je het doet – niet wat je doet

Week 4: Je anders verhouden tot gedachten

Week 5: Omgaan met moeilijkheden en (werk)stress

Week 6: Mindfulness in je (werk)leven en je energiebalans

Na afloop van de training is er standaard een 7e (terugkom)bijeenkomst na 3 maanden. Er kan in overleg ook gekozen worden voor vervolg- verdiepingsbijeenkomsten. Dit als reminder, om nog meer verdieping te krijgen of inzichten te verbreden, bepaalde thema's uit te diepen, deelnemers de ervaringen te laten delen over het toepassen in het (werk)leven. Ook kunnen andere tools en tests ingezet worden (anders omgaan met problemen, eigen mentale grenzen onderzoeken, inzicht in 'mijn positieve gezondheid') om nog meer inzichten te verkijgen.

Prijs: op aanvraag

Data: in overleg

Teambuilding, studiedagen of Mindfulness eerst introduceren? Ook 'Kennismaking met Mindfulness' workshops van 1,5 tot 2 uur zijn opties.

Klik hier voor de reviews/ recensies van deelnemers of deelnemende organisaties en instellingen.